΄Ενδυμα

Ο Ηρόδοτος (7-75) αναφέρει ότι οι Θράκες το χειμώνα φορούσαν

στο κεφάλι αλωπεκέας (δέρμα αλεπούδων), και μέχρι σήμερα στις αρχαίες απεικονίσεις οι Θράκες αναγνωρίζονται από τον σκούφο αυτό.

στο σώμα τους φορούσανε κιθώνα (χιτώνας) και έριχναν επάνω πολύχρωμους ζειράς (μανδύες),  

στα πόδια φορούσαν πέδιλα που ήταν φτιαγμένα από δέρμα μικρού ελαφιού,

τα καννάβινα ρούχα τους το καλοκαίρι δεν μπορούσες να τα ξεχωρίσεις από τα λινά.

Συνδυασμένα στοιχεία αρχαιοελληνικής και Βυζαντινής προέλευσης συνθέτουν τα ενδυματολογικά σχήματα τις Θράκης τα οποία γνωρίζουμε από τα τέλη του 19ου αιώνα.  

 Από την αρχή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας τον ενδυματολογικό χάρτη  της Θράκης συνέθεταν οι ομάδες διαφορετικής εθνοτικής και πολιτισμικής  προέλευσης που κατοικούσαν σε αυτήν, οι Αρμένιοι οι Εβραίοι, οι Οθωμανοί οι Έλληνες, Πομάκοι, οι Αθίγγανοι (Ρωμά)

Στ’ αστικά κέντρα η οικονομική ευμάρεια και οι νέες κοινωνικές συνθήκες συνέβαλαν στον να αστικοποιηθούν πολύ γρήγορα τα ρούχα. Τα ευρωπαϊκά ρούχα της ανώτερης κοινωνικής  τάξης επηρέασαν και τα ενδύματα των κατώτερων κοινωνικών ομάδων της περιφέρειας τους.

Στους αγροτικούς πληθυσμούς που ζούσαν κλειστοί σε μια    αγροτοποιμενικής οικονομία, κατασκεύαζαν πάντα τα ίδια ρούχα.

Η αισθητική αντίληψη της κάθε ομάδας εκφραζόταν μέσα από σχήματα χρώματα εξαρτήματα,, και συνθέτοντας έτσι έναν κώδικα πληροφόρησης, για τις οικονομικές και επαγγελματικές δραστηριότητες, για την ηλικία και των ρόλο των ανθρώπων μέσα στην κοινωνία, και βέβαια την αισθητική της κάθε εποχής.

Με τη συνθήκη της Λωζάνης 1923,  που εγκαταστάθηκαν και στη Θράκη οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία, τη Β.Α Θράκη  και τον Πόντο, ο ενδυματολογικός χάρτης της Δυτικής Θράκης άλλαξε ριζικά .

  Το 1960 ο χώρος δέχθηκε βαθιές κοινωνικές αλλαγές, μετανάστευση, εσωτερική και εξωτερική, τηλεόραση. Η σχέση του ανθρώπου με το ρούχο, άλλαξε και έτσι το παραδοσιακό ένδυμα εγκαταλείφθηκε

 

Print
362

x

No content

A problem occurred while loading content.

Previous Next
X